Små virksomheder – store hindringer

Alle taler om små virksomheder. I 1993, hvor det var tilladt, blev mere end 90.000 nye virksomheder registreret af enkeltpersoner. Nu, mindre end tre år senere, officielle tal viser, at kun 40,000 af dem stadig betale deres afgifter og nuværende årsregnskab. Disse virksomheder kaldes “aktiv” – men det er en forvanskning. Kun en meget lille brøkdel virkelig gør forretninger og producerer indkomst.
Hvorfor denne tilbageførsel? Hvorfor blev folk så begejstrede for at registrere virksomheder – og derefter blev også desperat at betjene dem?
Små virksomheder er mere end en mode eller et buzzword. I USA skabe kun små virksomheder nye arbejdspladser. Stor dinosaur virksomheder (“blå-chips”) skabe negative beskæftigelse – de fyre folk. Denne tendens har en glitzy navn: nedskæringer.
I Israel blev mange små virksomheder verden klasse eksportører og store virksomheder på verdensplan. Det samme gælder i mindre grad, i Storbritannien og i Tyskland.
Næsten alle vestlige lande har en “Small Business Administration” (SBAs).
Disse agenturer give mange værdifulde tjenester til små virksomheder:
De hjælper dem med midler til alle deres behov: infrastruktur, investeringsgoder (maskiner og udstyr), jord, driftskapital, licens og patent gebyrer og afgifter mv.
SBAs har adgang til offentlige midler, til lokale venturekapitalfonde, at internationale og multilaterale investeringer kilder, til den lokale banksektor og til private investorer. De fungerer som kapital mæglere til en brøkdel af omkostningerne at privat mæglere og organiserede markeder afgift.
De bistår iværksætteren i udarbejdelse af forretningsplaner, gennemførlighedsundersøgelser, ansøgningsskemaer, spørgeskemaer- og andre ting, som den nye start-up venture måske nødt til at rejse midler til at finansiere sine operationer.
Dette sparer den nye virksomhed en masse penge. Omkostningerne ved udarbejdelse af sådanne dokumenter i den private sektoren beløber sig til tusinder af DM pr. dokument.
De reducerer bureaukrati. De mægle mellem den lille virksomhed og de forskellige fangarme af denne blæksprutte, kaldet The regering. De bliver den eneste adresse, som bør henvende sig til den nye virksomhed, et “One Stop Shop”.
Men hvorfor nye (normalt mindre) virksomheder behøver særbehandling og opmuntring på alle? Og hvis de har brug for det – hvad er de bedste måder at give dem denne hjælp?
En ny virksomheder går gennem faser i business cycle (meget lig stadier i menneskets liv).
Den første fase – er dannelsen af en idé. En person- eller en begrænset gruppe af mennesker join styrker, centreret omkring et spændende opfindelse, processer eller tjenester.
Disse krystalliserede ideer har et par kendetegnende:
De er orienteret til at udfylde behovene en markedsniche (en lille gruppe af udvalgte forbrugere eller gæster), eller at give en innovativ løsning på et problem, der generer mange, eller at skabe et marked for et helt nyt produkt eller en tjeneste eller til at give en bedre løsning til en pro Blem, som er løst i en ikke-effektiv måde.
På nuværende tidspunkt er hvad iværksættere har brug for de fleste ekspertise. De har brug for en marketing ekspert til at fortælle dem, hvis deres idé er omsættelige og levedygtige. De har brug for en økonomisk ekspert til at fortælle dem, hvis de kan få penge i hver fase af konjunkturforløbet – og personnavn og også hvis den vare eller tjenesteydelse kan producere nok indkomst for at støtte erhvervslivet, betale tilbage gæld og give et overskud til investorerne. De har brug for tekniske eksperter til at fortælle dem hvis ideen kan eller ikke kan blive omdannet til virkelighed og hvad det kræver som teknologioverførsler, tekniske færdigheder, know-how, osv.
Når tanken er blevet formet til sin endelige form af teamet af iværksættere og eksperter – skal den rette juridiske enhed dannes. En forvirrende vifte af muligheder opstår:
Et partnerskab? En corporation – og i så fald en bestand eller en ikke-aktieselskab? En forskning og udvikling (RND) enhed? Et udenlandsk selskab eller en lokal enhed? Og så videre.
Denne beslutning er af afgørende betydning. Det har enorme skattemæssige konsekvenser og i den nærmeste fremtid for virksomheden det høj grad påvirker virksomhedens evne til at rejse midler i de udenlandske kapitalmarkeder. Således, en advokat skal høres der kender både de lokale gældende love og den udenlandske lovgivning i markeder, som kunne være relevante for virksomheden.
Dette koster en masse penge. En ting, som iværksættere er mangelvare-er penge. Gratis juridisk rådgivning vil være højlig værdsat af dem.
Når virksomheden er korrekt lovligt etableret, registreret med alle de nødvendige myndigheder og har udpeget et revisionsfirma – det kan fortsætte med at tackle dets vigtigste business: udvikling af nye produkter og tjenester. På dette stadium bør virksomheden vedtage vestlige regnskabsstandarder og metodologi. Den makedonske regnskabssystem efterlader for meget plads til kreative lege med reserver og med afdrag. Ingen i Vesten vil give fast kreditter eller investere i det baseret på lokale årsregnskab.
En lang række problemer står over for den nye virksomhed straks efter dets dannelse.
Gode iværksættere gør ikke nødvendigvis gode ledere. Management teknikker er ikke en genetisk arv. De skal lære og ligestillet. Dagens moderne forvaltning omfatter mange elementer: arbejdskraft, økonomi, markedsføring, investering i virksomhedens fremtid gennem udvikling af nye produkter, tjenester eller endog helt nye forretningsområder. Der er en hel del og meget få mennesker er ordentligt uddannet til at gøre arbejdet med succes.
Oven i det, reagerer markederne ikke altid den måde iværksættere forventer dem til at reagere. Markederne udvikler sig skabninger: de skifter, de udvikler, de forsvinder og vises igen. De er overordentlig svært at forudsige. Salgsprognoser for virksomheden kunne vise sig for at være ubegrundet. Dens uforudsete midler kan fordampe.
Nogle gange er det bedre at oprette et produkt mix: fremstilling af velkendt produkter, som vil sælge godt for sikker – side om side med innovative produkter.
Jeg gav dig en kort – og ved ingen måde omfattende – smag af, hvad der venter den nye virksomhed og dens initiativtager. Du se, at en masse penge og kræfter er nødvendige for selv i de første faser af at skabe en forretning.
Hvordan kan regeringen hjælpe?
Det kunne etablere et “Entrepreneur’s One-Stop Shop”.
En person, der ønsker at etablere en ny virksomhed vil gå til en regering agentur.
I ét kontor, vil han finde repræsentanter for alle de relevante regeringskontorer, myndigheder, agenturer og kommuner. Han vil fremlægge sin sag og den virksomhed, han ønsker at udvikle. I løbet af få uger vil han modtage alle nødvendige tilladelser og licenser uden at skulle gå til hver af kontorerne separat.
Efter at have færdiggjort anskaffelse af licenser og tilladelser eller registrering med alle de relevante myndigheder – iværksætteren vil gå videre til det næste rum i samme bygning. Her vil han modtage en liste over alle kilderne af kapital til rådighed for ham, både lokalt og fra udenlandske kilder. Vilkår og betingelser for finansiering vil være angivet i nærheden hver kilder. Eksempel: EBRD – lån på op til 10 år – rente mellem 6,5% til 8% – nåde periode på op til 3 år – finansierer hovedsageligt industri, finansielle tjenesteydelser, miljøprojekter, infrastruktur og offentlige tjenester.
Iværksætteren vil vælge finansieringskilderne, der er bedst egnet til hans behov – og gå videre til det næste rum.
Det næste rum vil indeholde alle de eksperter, der er nødvendige for at etablere virksomhed, få det går- og, vigtigst, skaffe midler fra både lokale og internationale institutioner. For et symbolsk beløb vil de forberede alle de dokumenter, der kræves af finansieringsinstitutioner som pr deres anvisninger.
Men iværksættere i Makedonien er stadig bange og uvidende. De er skræmt af den opgave, der venter dem kompleksitet.
Løsningen er enkel: en vejleder eller en mentor vil blive tilknyttet hver iværksætter. Denne tutor vil eskortere iværksætter fra den første fase til den sidste.
Han vil være ansat af den “One Stop Shop” og hans rolle vil være at lette livet for novice forretningsmand. Han vil forvandle personen til en forretningsmand.
Og så de vil ønsker iværksætteren: “Bon Voyage”- og maj de bedste af dem vinde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *